Bijzondere dagen in Varanasi - Reisverslag uit Benares, India van Kim Jongman - WaarBenJij.nu Bijzondere dagen in Varanasi - Reisverslag uit Benares, India van Kim Jongman - WaarBenJij.nu

Bijzondere dagen in Varanasi

Blijf op de hoogte en volg Kim

06 Oktober 2014 | India, Benares

Goedenavond vanuit de trein naar Gwailor,

We zijn zojuist een uur later dan verwacht vertrokken vanuit een heel bijzonder Varanasi. We hebben hier 3 hele indrukwekkende dagen beleefd.

Toen we donderdag ochtend aankwamen in Varanasi werden we netjes opgehaald door een gids. Hij bracht ons naar het hotel. Het was nog heel rustig op straat en de meeste winkels waren nog dicht. Het hotel viel een beetje tegen maar we hebben een betere kamer gekregen en verder was de service heel goed. Na een beetje bijslapen werden we om half 6 ’s avonds opgehaald voor een boottocht op de rivier en het bekijken van de avondrituelen bij de Ganges. Het was de laatste dag van 9 dagen vasten dus er was een groot feest genaamd: Durga Puja. De 7 Monniken die de avond rituelen deden bedankte Lord Shiva voor zijn aanwezigheid en de Idols (Beelden van Lord Shiva) werden in de heilige rivier gegooid. Dat helpt ook echt mee tegen de vervuiling van de Ganges… Niet dus.
Het was niet normaal druk op straat maar het was geweldig om mee te maken. Helaas ging de boottocht niet door vanwege het festival maar we mochten hem de volgende ochtend toch nog doen.

We mochten daarvoor lekker vroeg ons bed, 5 uur, omdat we dan de zonsopgang konden zien. Helaas kwam de chauffeur met de auto niet opdagen dus hebben we de zonsopgang gemist. De boottocht was heel bijzonder. Mensen waren zich aan het wassen en rituelen aan het doen. Ook was de man van de boot niet gekomen. Ze waren allemaal moe van het feesten die avond daarvoor denk ik. Gelukkig hadden we een hele goede gids die het allemaal voor ons geregeld heeft. We mochten op een lekker gammel bootje waar net aan een onderkant inzat. We zijn langs alle Ghats gevaren. Er zijn twee crematie ghats en de rest is voor rituelen. In totaal zijn er 85 ghats. Na de boottocht hebben we nog wat tempels bezocht. We zijn door een wirwar van ‘Lanes’ smalle, smerige straatjes met winkeltjes, groente marktjes en een hoop elektrische bedrading langs kleine tempeltjes gelopen. Eén van de tempels was een leerplek voor jongere die daar gratis wonen en onderhouden worden in ruil voor werk en leren. We zijn ook bij de gouden tempel geweest. Dit is een hindoe tempel die volledig bestaat uit goud. We mochten niks van onze spullen meenemen en overal liep politie. Het was niet toegestaan om de tempel in te gaan omdat alleen Hindoes naar binnen mogen. Dit heeft te maken met de terroristische aanslagen door moslims. Na een wel verdiend ontbijt zijn we naar Sargnath geweest. Dat is de plaats waar Boeddha zijn eerst monniken heeft ontmoet en waar hij een hele tijd geleefd heeft. Het dorp waar Boeddha leefde is pas opgegraven toen de Britten hier de macht hadden. In het museum stonden alle originele stukken van de opgravingen. We moesten wel 5 ruppee entree betalen (6 cent). Ook staat er een enorm standbeeld van een walking Buddha. Dit is heel bijzonder omdat Buddha altijd zit. Het origineel stond in Afghanistan maar is vernietigd door de Taliban. Onze gids wist overal heel veel over te vertellen, soms tot vervelens aan toe. Hij heeft ons naar een zijde fabriekje gebracht waar we ook weer een heleboel mooie dingen konden kopen. Ja, dit was weer zo’n winkeltje waar de gidsen een mooie provisie krijgen. Dit keer hebben we ons wel over laten halen want ze hadden erg mooie dingen. Er zit alleen geen stop op deze mensen want ze willen altijd meer verkopen. Ze halen van alle spullen die ze hebben alle verschillende soorten stof tevoorschijn en vertellen de prijzen erbij. Dan mag je kiezen welke je mooi vind en halen ze nog tientallen verschillende kleuren en prints overhoop. Als je je keuze gemaakt hebt vouwen ze alles weer op. Na het shoppen hebben we bij een Indisch restaurantje gegeten met onze gids.

Onze laatst dag in Varanasi is alweer een feit. We hebben kunnen regelen dat onze gids ons nog één dagje vergezeld. Aangezien mijn broek gisteren kapot gescheurd is, en ik maar twee andere broeken mee heb zijn we vandaag naar een markt geweest om broeken te kopen. Natuurlijk werden we ook weer bij andere winkeltjes naar binnen getrokken. Gelukkig heb ik mijn broeken kunnen vinden. We moesten nog wel even bij een andere man in zijn winkel ‘kijken’ want hij was zo aardig. Deze man kwam met zijn hele collectie pasjmina’s (shawls). Alles werd weer uit de zakjes getrokken. Tot grote schaamte van mama want dan moest hij ook alles weer opruimen. Maar het was hem een groot genoegen en het was zijn werk. Natuurlijk konden wij ons niet inhouden en hebben er twee gekocht. Onze gids vroeg of er nog iets was wat we graag wilde zien. Ik wilde eigenlijk nog heel graag naar de crematie ghat omdat dat wel de reden was waarom ik hier graag heen wilde. Het was heel bijzonder om daar te zijn. Was ik twee jaar geleden nog bang om een lijkkist te zien heb ik nu volledige lijken op een brandstapel zien liggen. Het is zo mooi hoe ze de rituelen uitvoeren en hoe deze mensen het beleven. We hebben ook meerdere keren een lijk, bedekt en mooi versierd, op een houten plank door de straten zien gaan. Hierbij herhalen ze steeds dezelfde woorden. Deze betekenen dat de god de waarheid is.

Na deze bijzondere dagen in Varanasi zitten we nu in de trein voor een 15 uur durende reis naar Gwailor. Vanaf Gwailor moeten we 3 uur met de auto naar Agra. Hier zijn we dan 1,5 dag.

We reizen vandaag derde klas in plaats van tweede. Dit verschil is goed te merken. Kleinere bedden, geen avond eten en geen mensen die dingen komen verkopen (normaal zou je hier blij mee zijn maar wij hadden geen water mee want dat verkochten ze wel in de trein, nou hier niet dus).

Wij gaan zo even proberen te slapen, vorige keer is dat namelijk niet gelukt.

Liefs Marja en Kim

• 06 Oktober 2014 - 12:18

Henny Monster:

Lieve Kim en Marja,wat een belevenissen weer, endat dan zo samen te doen. Heerlijk.
    Blijf genieten. Lieve kus tante Henny.

• 06 Oktober 2014 - 12:23

Wil:

jullie kunnen een boek schrijven van wat jullie allemaal meemaken. Wel heel leuk ook en ik ben erg benieuwd naar het vervolg verhaal van jullie reis. Goede reis verder.
    Liefs Wil

• 06 Oktober 2014 - 15:59

Marjo:

wat hebben jullie alweer veel meegemaakt en gedaan, bijzonder Kim dat je je moeder nu ook alles kan laten zien.ben benieuwd naar jullie verdere belevenissen, geniet er maar van samen!!!
    liefs Marjo

• 06 Oktober 2014 - 16:58

Nicolette:

Wat een belevenissen en wat leuk dat je het deze x kunt delen met mama.

• 06 Oktober 2014 - 20:08

Monique De Rooij :

Wat een verhaal en belevenissen geniet dames!

• 06 Oktober 2014 - 21:24

Corrie De Vos:

Wat bijzonder omdat dat allemaal in het echt mee te maken! mooie foto's!
    groetjes, Corrie

• 06 Oktober 2014 - 23:24

Oom Nico:

Wat een fantastische ervaringen hebben jullie samen, maar jij Kim laat hiermee zien wat jij in je mars hebt en wat een fantastische ontwikkeling jij hebt doorgemaakt de laatste jaren. Wij hebben grote bewondering voor jou, dat je jouw moeder dit interessante deel van jouw leven wilt delen met haar. Nog veel plezier met elkaar in India.

• 07 Oktober 2014 - 22:40

Jan En Leonie:

Wat fantastisch om jullie verhalen te lezen en wat moet dit een indrukwekkende reis voor jullie zijn. Toch wel een beetje eng om die lijken te zien verbranden. Wat een enorme cultuuromslag, alsof je alles niet echt beleeft, lijkt me. Geniet en maak veel foto's. Liefs van ons